F-Cup Rallisarjan kauden toinen osakilpailu, Jyväskylän Talviralli ajettiin lauantaina 22. helmikuuta Jyväskylän ympäristön maukkailla rallibaanoilla. Tommi Lämsä (LakUA) – Jaakko Jäntti (OUA) lähtivät Toyota Starletillaan kisaan tavoittelemaan kuljettajalle oppia kivikovan Nuottikategorian puolella.

Kuuden erikoiskokeen reitti sisälsi ajettavia erikoiskokeita kaikkiaan 69 ek-kilometrin verran. Erikoiskokeilla ajettiin esimerkiksi Mökkiperän, Moksin ja Leustun alueilla, jotka ovat MM-ralleissakin hyvin tuttuja seutuja. Erikoiskokeisiin oli mahdutettu mukavasti pienempiä teitä mukaan, joten keskinopeudet erikoiskokeilla olivat varsin maltillisia, mutta haastavuuden määrää se ei juuri vähentänyt. Kilpailupäivänä suojakeliksi kääntynyt sää teki penkoista paikoin märkiä, joten liiallinen penkkanojailu saattaisi kostautua autoa penkkaan imevästi.

Nuottikategoriassa matkaan starttasi kaikkiaan 43 autokuntaa. Lämsä – Jäntti kaksikon Toyota Starletilla kilpaillaan pienimmän kuutiotilavuusluokan mukana, jossa matkaan lähti 9 autokuntaa. 

Tuloskunto oli lopulta varsin tasainen läpi päivän, lopputuloksissa sijoitus oli oman luokan 6. ja koko Nuottikategoriassa 19. Eroa aivan kärkeen kertyi reilut neljä minuuttia, joka oli aika tarkalleen sitä tasoa jota kuljettaja ennakoi ennen kisaa.

-Kyllä ne kovaa siellä aivan kärjessä tuuppaavat. Tämä oli odotettu tulos omaan nuottikokemukseen ja kilpailuun valmistautumiseen nähden, kun moottori saatiin valmiiksi vasta kisaviikolla. Neljän kuukauden ajotauko alla ei varsinaisesti auttanut itseluottamuksen löytymistä.

Pieniä lisäyksiä ja tarkennuksia nuottiin tarvitaan nyppyjen muotoihin ja välimatkoihin nypyltä mutkaan. Ajamattomuus näkyi tekemisessä, se ei ollut oikein edes perustasolla ja oli arkailua nuotin suhteen ”pimeisiin” paikkoihin. Kunhan rutiinia ja kilometrejä karttuu niin tuloskin paranee. Hyvin opettavainen reissu kaikkiaan ja yhteistyö Jaakon kanssa sujui hienosti, kertoo Lämsä.

Talven vaihtelevat säät näkyivät paikoin myös erikoiskokeilla. Jääpohja oli toki hyvä, mutta paikoin oli havaittavissa myös melkoisia rytkyjä ja pomppuja tiessä.

-Kisan alkupuolella tuntui, että alusta löi melko rajusti läpi ja paikoin oltiin perä korkealla pompuista. Tauolla hieman säädettiin alustaa ja sen jälkeen oma ajokin tuntui paranevan, muut taisivat tosin parantaa myös samaan tahtiin.

Talven kisakalenteri on auttamatta loppumassa kesken, joten ajatukset käännetään jo kesälle. Kilpailusuunnitelmaa kesälle ei vielä tässä kohtaa ole lukittu, nuottitreenien oheen on suunnitteilla autoon pieniä muutoksia. Alustan säätöjen osalta ilman nuotteja tai nuottien kanssa ajamiseen voidaan käyttää erilaisia säätöjä. 

-Ilman nuotteja ajaessa auton on hyvä olla yllättäviiin tilanteisiin nopeasti reagoiva. Kun sitten ajetaan nuotista, niin mutkien muodot ja etäisyydet on jo ennalta tiedossa. Vetopyörien pitoon voidaan silloin panostaa paremmin, kun ei tarvitse tehdä pidossa kompromisseja, tavallaan ajofilosofia kuskillakin muuttuu nuotin myötä. Nyt huomasi muutamin paikoin ettei pito riittänyt aivan toivotulla tavalla. Toivottavasti kesällä päästään ajamaan paljon, tahtotila oppimiseen on nyt kova, tiivistää Lämsä lopuksi.

Kuva: Samu Ekman
Teksti: Lämsä Motorsport tiedotus / Jani Seppälä