F-Cup Rallisarja jatkuu tulevana lauantaina Jyväskylän Talvirallin merkeissä ja mukana ovat myös Tommi Lämsä (LakUA) – Jaakko Jäntti (OUA) Toyota Starletilla. Luvassa on kuuden erikoiskokeen verran haastavaa tiestöä, joka on monilta osin MM-ralleistakin tuttua.
32-vuotiaan Lämsän ensimmäinen kausi nuotitettavien rallien parissa ei ala helpoimman kautta, Jyväskylän alueen tiestöissä riittää haastetta kylliksi, mutta lisähaastetta kauden avaukseen saatiin jo tekniikan kanssa, kun moottori valmistui vasta kilpailuviikon alussa. Torniossa oli tarkoitus pari viikkoa sitten vetristellä ranteita treenikisassa, mutta ajohommat vaihtuivat auton viimeistelyyn.
Viime kaudella Lämsä sijoittui F-Cupissa juniorien kolmanneksi ja toissa vuonna neljänneksi. Tänä vuonna sarjaan ilmoittautumista ei tehty, vaan kausi rakentuu irtokisojen kautta.
-Jyväskylään tavoitteet ovat maltilliset. Harppaus junioreista kivikovaan nuotittavien kategoriaan on iso. F-Cup on tasoltaan kovin sarja mitä näillä vanhoilla autoilla voi Suomessa ajaa, tasomittareita riittää. Talvikausi jää vähän lyhyeksi, kun auton moottorin valmistuminen hieman venyi ja aloitetaan kausi vasta Jyväskylästä. Lokakuussa on viimeksi ajettu kilpaa ja piikkipyörillä ajoa ei tältä talvelta ole käytännössä ollenkaan alla. Koitetaan kisassa keskittyä vain omaan tekemiseen ja kehittymiseen. Koko kauden tavoite on kehittyä nuotin tekemisessä ja siitä ajamisessa. Sitä kautta lähdetään hakemaan lisävauhtia ja hyviä tuloksia yksittäisissä kilpailuissa, koitetaan kesällä ajaa mahdollisimman paljon kisoja.
Kun edessä on ensimmäinen kausi nuotitettavia ralleja, on se iso harppaus kenelle tahansa, vaikka ajokokemusta ralleissa onkin takana jo monia vuosia. Monet sanovatkin kyseessä olevan lähes eri laji siinä kohtaa kun siirrytään ajamaan nuotista. Lämsän kilpailu-ura alkoi vuonna 2018, sittemmin kisoja on kertynyt kaikkiaan jo yli 50, joten aloittelijasta ei enää ole kyse.
-Ajoin viime vuonna pari nuottirallia ”pimeiden” kisojen lisäksi. Mielenkiinto heräsi siihen hommaan ja heräsi halu johonkin uuteen. Paljon on opittavaa ja vara kehittyä, mutta olen luottavainen omaan oppimiseen.
Tiestöjen puolesta Oulun seutu ei ole niin ideaali nuottien oppimiseen, sopivat tiet tulevat aika nopeasti tutuiksi. Jyväskylässä on paljon korkeuseroja ja nypyn ylityksiä, joka tuo myös oman haasteen nuotin tekemiseen ja siitä ajamiseen. Vierelleni saan haukiputaalaisen, mittavan uran kartturina tehneen Jaakko Jäntin. Jaakolla on kokemusta aina Ralli SM:n huipulta asti, uskon saavani hyviä vinkkejä ja kehitystä omaan tekemiseen.
Uran kohokohdat osuivat viime vuodelle, oululaiskuljettaja on tiedostanut ettei kyseisten onnistumisen tunteiden ylittäminen tapahdu helposti.
-Viime talven F-Cupin avauksessa Jämsässä ajettiin viimeisellä pätkällä 12,5 sekunnin pohja-aika ja noustiin sillä junnujen yleiskilpailun voittoon. Se tuntui todella hyvältä rökittää pikkuluokan autolla isommat. Kesällä Tuusniemen F-Cupissa oltiin ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen tuloksissa vasta 11. Sen jälkeen alkoi todellinen takaa-ajo ja kivuttiin tuloslistalla ylöspäin. Ennen viimeistä erikoiskoetta oltiin jo viidentenä, vain 4,8 sekuntia perässä johtopaikasta. Lähtöjonossa päätettiin kartturin kanssa lähteä tavoittelemaan vielä yleiskilpailun voittoa. Riskin ottaminen kannatti ja voitimme yleiskilpailun 1,9 sekunnilla. Se oli todellinen työvoitto.
Ehkä vastaavia tunteita jatkossa voi saada aluksi hyvillä pätkäajoilla ja sen jälkeen palkintosijoilla. Totta kai haaveena olisi päästä ajamaan kilpaa myös nykyaikaisemmalla kilpa-autolla. Tehdään kovasti töitä sen eteen, että edes joku noista tunnespektaakkeleista toteutuisi lähitulevaisuudessa, päättää Lämsä.
Jyväskylän Urheiluautoilijoiden ja Korpilahden Urheiluautoilijoiden järjestämä Jyväskylän Talviralli käynnistyy Jyväskylän Gradialta Viitaniementien toimipisteeltä lauantaina 22.2. klo 11:01. Samaisella alueella rallikaravaani pyörähtää kolmen erikoiskokeen jälkeen huollossa ja maaliin samaan paikkaan saavutaan noin klo 18 aikaan illalla. F-Cup Rallisarjan kotisivulta löytyy keskitetysti linkit kilpailun seuraamiseen.
Kuva: Tommi Lämsä
Teksti: Lämsä Motorsport tiedotus / Jani Seppälä
Viimeisimmät kommentit